Försmak av Digitaltryck på Scanpack mässan

Scanpack är Nordens största förpackningsmässa och anordnas vart tredje år på Svenska Mässan i Göteborg.  En av utställarna på massan 2018 var Visutech AB, som säljer HP utrustning i Norden. I deras monter fick besökarna möjlighet att ta del av vad Westpaks digitaltryck kan erbjuda.

Tusen och en unika godispåsar

Visutech ville visa möjligheterna med variabel data och med hjälp av HP:s unika Mosaic mönstertryck fick varje påse ett personligt utseende. Lösningen blev de uppskattade gratispresenterna som producerades genom ett effektivt samarbete mellan tre olika företag. Westpak tryckte en serie personliga godispåsar med den digitala tryckpressen HP Indigo 20000, levererad av Visutech. Finnsweet Oy tog sig an utmaningen och klarade av att flexibelt leverera ett mindre parti marmeladgodis. Finnsweet förpackade godiset i Westpaks flowpack-förpackningar och de färdiga godispåsarna levererades till Visutech på mindre än en vecka efter det att Westpak fick tryckunderlaget. Korta ledtider för små upplagor och möjligheten att personifiera förpackningarna gör westpaks digitala tryckteknik till ett mycket intressant alternativ för den som vill sticka ut i mängden.

Westpaks digitala press tryckte godispåsar med sammanlagt 1001 variationer för mässan. Förpackningspåsarna innehöll bland annat hälsningar på olika språk. Varje påse innehöll dessutom en unik QR-kod med länk till HP:s webbplats där de godissugna mässbesökarna fick mer information om digitaltryck. Slutresultatet blev lyckat: Godispåsarna med variabel data och mosaic från Westpak väckte stort intresse hos mässpubliken.

Digitaltryck – marknadsföring för många behov

Godispåsarna på mässan är ett exempel på de många olika sätt som digitaltryck kan användas på. När ni ska lansera en ny produkt, förstärka varumärkesvärdet för en befintlig produkt eller bara letar efter något nytt och annorlunda rekommenderar vi att ni tar er en titt på de enorma möjligheter som Westpaks digitala tryckteknologi erbjuder. Digitaltryck gör att varje förpackning kan se olika ut och även mindre partier kan produceras på ett kostnadseffektivt sätt. Denna teknik minskar också kundernas risker vid lanseringen av nya produkter. Mässor och andra evenemang som väcker stor uppmärksamhet är utmärkta tillfällen för att utnyttja personliga förpackningar som lätt väcker intresset hos olika målgrupper.

Digitaltryck innebär ett helt nytt sätt att bygga upp kampanjer kring en produkt. Vi kan exempelvis leverera förpackningar med en individuell kod som leder konsumenterna till en kampanjsida. Man kan på detta sätt erbjuda mervärde och nytt innehåll för konsumenterna. Samtidigt får produktens tillverkare värdefull information, exempelvis konsumentens kontaktuppgifter, som sedan kan utnyttjas för bl.a. eftermarknadsföring.

Tekniken möjliggör innehåll, vilket är ett unikt sätt att nå konsumenter som är vana vid att dela sin vardag på sociala medier. Vi kan exempelvis trycka konsumenternas egna bilder på förpackningarna. Talesättet är gammalt, men trycktekniken ny: bara fantasin sätter gränser för digitaltryck. Westpak levererar en helhetslösning för sina kunder, inte bara tryck. Vi kombinerar det perfekta tryckresultatet med digitaltryck och de marknadsföringsmöjligheter som det ger med vårt tekniska kunnande och våra högkvalitativa foliematerial.

Hur kan vårt digitaltryck hjälpa ditt företag? Läs om våra förpackningsalternativ eller ta direkt kontakt med oss.